Välkommen till Ariana KIF

Hem: Välkommen
Black and White Star in Circle

Lite kort historia om Ariana KIF

Förening: Föreningen registrerades år 2000 av afghaner som hade kommit till Sverige på 80- och 90-talet.

Vi hade en liten lokal på Herrgården i Rosengård där medlemmarna hade det som en samlingspunkt. I föreningslokalen hade vi olika aktiviteter för barn så som bordtennis och tv-spel. Föreningen lämnade sin lokal på Von Rosensväg sommaren 2017 och flyttade till Cronmans väg 3A för en större lokal. Där har föreningen medlemsträffar och driver olika studiecirklar.

Studiecirklar: På helgerna hade vi studiecirklar så som tex. hemläxhjälp, quran undervisning och hemspråk för alla barn och ungdomar.

Kultur: Föreningen anordnar varje år kulturella högtidsfester för medlemmarna där vi kan träffas också känna de goda vibbar från hemlandet.

Sport:

Fotboll: Föreningen hade stor fotbollsverksamhet Ariana FF som sedan lades ner. Vi har fortfarande många ungdomar som spelar med oss varje vecka inomhus, korpen, utomhus osv.

Volleyboll: Varje vecka på fredagar och söndagar spelar vi volleyboll på Videdals SPH.

Cricket: År 2015 startade föreningen Cricketlag efter stort intresse i föreningen och med åren ökade även lagets medlemmar. Just nu har vi fyra registrerade lag i det Svenska Cricket förbundet. I år 2022 blev vi SM-mästare i T10, finalister i T40 och blev topp fyra i Allsvenskan

Föreningens ändamål

• Föreningen har som ändamål att bedriva ideell verksamhet i form av olika studiecirklar i föreningenslokal, fotboll, volleyboll och cricket. Vi vill engagera ungdomar genom att anordna idrotts-och fritidsaktiviteter, kurser, studiecirklar osv.

• Vi vill skapa goda relationer och samarbeta med andra föreningar i Malmö och hela Sverige.

• Arbeta aktivt för att motverka all form av diskriminering samtidigt kunna hjälpa alla ungdomar och nyanlända personer med avsikten att underlätta och etablera sig i samhället.

• Hjälpa alla som är medlemmar i föreningen och nyanlända afghaner för en meningsfull fritid och utvecklingarna i samhället med dom olika studiecirklarna.

Hos oss är alla som är intresserade välkomna!

Hem: Medlemskap

Ariana KIF

10 - kopia.jpg

Studiecirklar

• Föreningen har som ändamål att bedriva ideell verksamhet i form av olika studiecirklar i föreningenslokal som tex. hemläxhjälp, hemspråk, dans, musik osv..

h.jpg

Kultur

En tanke som Ariana föreningen har med kulturella arrangemang är att kunna erbjuda medlemmar och andra malmöbor med afghansk bakgrund att få känna på positiva och glada minnen från hemlandet.

Föreningen arrangerar varje år afghanska högtider där alla föreningens medlemmar kan samlas och ha roligt.

Namnlös.jpg

Fotboll

Fotboll är glädje och gemenskap för alla ungdomar. Vi tränar 2 gånger i veckan och det är ca 15 – 25 ungdomar varje träning.

Det är bara positivt att se så många av våra medlemar/ungdomar samlas på ett och samma ställe där dem kan spela fotboll och ha roligt tillsammans.

v.jpg

Volleyboll

Må bra Volleyboll

Volleyboll spelar vi två gånger i veckan i Videdals sporthall och det är för alla medlemmar som får en möjlighet att vara aktiva genom sport och idrott.

2022-07-07 17.27.50.jpg

CRICKET

CRICKET 2022: A-LAG, B-LAG, U19, U15

SM-VINNARE T10

FINAL T40

TOP 4 ALLSVENSKAN

U19 FINAL

Höjdpunkter 2022

Hem: Text
307695698_1491556744661368_2853982402054964451_n_edited.jpg

HJÄLP FÖR DEM BEHÖVANDE

Ariana KIF kommer att samarbeta med en organisation i Afghanistan där dem kommer att undervisa barn i Engelska, Datorkunskap och några andra ämne. Samarbete kommer att gälla (aug 2022- jan 2023) fram till föreningens årsmötet, sen får styrelsen ta nya beslut igen.

Vi ger organisation med duktiga och välutbildade personer

- en hjälpande hand där dem kan fortsätta med det goda arbete dem gjort och fortfarande gör

- 2 lärare får en lön i dessa svåra tider som råder just nu i Afghanistan med stor fattigdom och arbetslöshet

- eleverna får gratis kurs

309588412_1495360227614353_6899790938955598182_n.jpg

FÖRENINGSLOKAL

Vi kommer att hyra ut vår föreningslokal till våra grannar Månens Scoutkår. Dom hyr de 2 små rummen som är till höger i lokalen och möblerar om dom till klassrum.

Vi börjar med 6 månader (1 okt 2022 - 31 mars 2023) som provtid och sen förnya om det skulle funka för båda partner.

Månens Scoutkår får använda lokalen i följande tider:

Mån-fre: från kl.09:00 till 19:00

Lör-sön: från kl.09:00 till 17:00

När deras tid är slut så behöver dom ca 30 min till för att städa.

Dem kommer att undervisa barn i Quran och arabiska.

Eftersom vi nästan aldrig använder lokalen under den tid som dom hyr, så tyckte vi att det är en win win situation för båda. Dom får en lokal som är nära deras verksamhet och vi får en liten summa pengar som vi kan lägga på andra viktiga saker.

Skulle vi behöva använda lokalen som tex. under eid, fatiha eller till något annat så kan vi få lov och göra det, men måste meddela dem.

2022-07-07 17.27.50.jpg

Cricket

• År 2022 var en helt fantastiskt år för vår cricketlag. Laget deltog i T10 Swedish cup, T40 Longer format och Allsvenskan. Vår B-lag, U19 och U15 spelade också i sina respektive serie.

A-laget:

• SM-mästare T10

• Finalist i T40 mot Jönköping

• Topp fyra i Allsvenskan

U19 final

Spanien 2023

289011848_1421989541618089_594210907686748573_n.jpg

LISEBERG

Vilken härlig dag på Liseberg!

Föreningen hade bokat en stor buss för ca 50 personer till Liseberg där vi spenderade nästan hela lördag vilket har varit superkul och hade dessutom tur med vädret då det varit soligt och varmt.

Det har varit mycket skratt, karuseller och god mat.

286347923_1413680492448994_8041129354444038731_n.jpg

BUSSRESA TILL ULLARED

Bussresa till Ullared för våra kvinnliga medlemmar.

Vi hyrde en buss för 53 personer och det var fullbokad.

279629112_1390756538074723_8498844456467421798_n.jpg

EID FEST

#اختر_په_انځورونو_کې.

د آريانا افغان کلتوري ټولنې وړمه شپه خپلو ټولو غړو ته د اختر لمانځنې د پاره د چای او موسيقۍ پروګرام جوړ کړی و.

په دې پروګرام کې له جرمني څخه ښځينه دري ژبې سندرغاړې تمنا احمدي او د پکتيکا اورګون سيمې سندرغاړی ظاهر وفا را دعوت شوي و.

پروګرام د اختر مبارکيو ترڅنګ په سندرو، اتڼو، خوښيو او يو لړ نورو ښايسته مراسمو ولمانځل شو.

خدای پاک دې وکړي چې دغه مراسم د ټولو غړو د خوښۍ سبب ګرځېدلي وي.

د آريانا افغان کلتوري ټولنې مشرتابه غړي تل هڅه کوي ترڅو ټولنې او غړو ته يې ډېر کار او زيار وباسي.

ځانګړې مننه له حاجي صاحب محمود نورزي څخه چې صالون يې بيخي په نه قيمت راکړی و او ښه خدمات يې راته وکړل. او همدارنګه له هارون صاحبزي څخه چې موسيقي آلاتو (سونډ) کې مرسته او هلې ځلې وکړې.

درنښت.

Varje år anordnar vi kulturella fester för föreningens medlemmar. I år hade vi bokat Malmöpalatset och hade artister Taman, Zaher, Keybord Mohammad och Tabla

306962235_514888623974896_3031173607318520920_n.jpg

U-19

Våra ungdomar i cricket gjorde en fantastisk säsong där dem gick vidare från gruppen och mötte Göteborg CC i semifinalen. Vi vann semifinalen och gick vidare till finalen där vi spelade mot Alby Zalmi. Finalen spelades i Jönköping och det blev tyvärr en förlust för vår U19 laget.

Vinster och förluster är en del av spelet och vi är stolta över våra ungdomar!

262959847_1289828674834177_8386675658640672140_n.jpg

HOPP&LEK BARN

Varje fredag under vintern har vi Rosengårdsskolans gymnastiksal för barn där dem kan komma och roligt tillsammans med andra barnen.

261685125_1287572531726458_8037056343087967092_n.jpg

FOTBOLL

Vi har många medlemmar i föreningen som älskar fotboll men inte spelar aktivt i någon klubb och då passar det perfekt att spela som tex. i korpen.

I år hade vi registrerat oss i korpen för att "känna" matchkänslan. Vi spelade matcher i kombihallen och det var en match i veckan.

277442421_1364519610698416_839841040832407576_n.jpg

VOLLEYBOLL

Varje vecka spelar vi volleyboll i Videdals sporthall.

T20 ALLSVENSKAN MÄSTARE 2023

20230729_191157.jpg

MALAGA 2023

IMG_20230328_222639_824.jpg
IMG-20230924-WA0024.jpg

Ariana KIF Volleyboll

Varje fredag och söndag spelar vi volleyboll i Videdals SPH. I år registrerade vi ett volleyboll lag i Svenska volleybollförbundet för att spela tävlingsmatcher.

Galleri

Hem: Portfolio