Välkommen till Ariana Afghanska KIF

dfsdf.jpg

Lite kort historia om Ariana Kulturförening

Föreningen registrerades år 2000 av afghaner som hade kommit till Sverige på 80- och 90-talet.

Vi hade en liten lokal på Herrgården i Rosengård där medlemmarna hade det som en samlingspunkt. I föreningen hade vi olika aktiviteter för barn så som bordtennis, tv-spel. På helgerna så hade föreningen studiecirklar som tex. hemläxhjälp, hemspråk osv för alla barn.

Några år senare hade föreningen ett fotbollslag som då hette Ariana FF. I början så hade vi bara seniorer (A-laget) som spelade i Div 6 och vi hade Mellanhed IP som hemmaplan. I takt med att laget började bli större (medlemsmässigt) så startade vi även B-laget och ungdomsverksamhet.

Fotbollslaget lades ner efter ca 10 år i det svenska seriesystemet. År 2015 startade föreningen Cricketlag efter stort intresse i föreningen och med åren så ökade även här lagets medlemmar. Just nu har vi tre registrerade lag i det Svenska Cricket förbundet.

Föreningen lämnade sin lokal på Von Rosensväg sommaren 2017 och flyttade till Cronmans väg 3A för en större lokal. Där har föreningen medlemsträffar och driver olika studiecirklar.

Föreningen anordnar också varje år fester för dem olika högtiderna där medlemmar kan träffas också känna viberna från hemlandet.

Föreningens ändamål

• Föreningen har som ändamål att bedriva ideell verksamhet i form av olika studiecirklar i föreningenslokal som tex. hemläxhjälp, hemspråk, dans, musik osv..

• Vår A-lag i cricket spelar i elitserien som är ganska populärt bland afghaner i Malmö och så har vi både B-lag och C-lag.

• Alla som är intresserade är hjärtligt välkomna!

• Föreningen vänder sig till människor med afghansk ursprung i alla åldrar där dem kan träffas och dela sina ideer med varandra för att kunna göra det bättre både för sig själva och samhället. Föreningen är en samlingspunkt för allihopa.

• Vi vill skapa goda relationer och samarbeta med andra föreningar i Malmö och hela Sverige.

• Arbeta aktivt för att motverka all form av diskriminering samtidigt kunna hjälpa alla ungdomar och nyanlända personer med avsikten att underlätta och etablera i samhället.

• Hjälpa alla som är medlemmar i föreningen och nyanlända afghaner för en meningsfull fritid och utvecklingarna i samhället med dom olika studiecirklarna.

• Engagera ungdomar genom att anordna idrotts-och fritidsaktiviteter, kurser, studiecirklar osv.

afkif.jpg

Ariana Kulturförening

10 - kopia.jpg

Studiecirklar

h.jpg

Kultur

En tanke som Ariana föreningen har med kulturella arrangemang är att kunna erbjuda medlemmar och andra malmöbor med afghansk bakgrund att få känna på positiva och glada minnen från hemlandet.

Föreningen arrangerar varje år afghanska högtider där alla föreningens medlemmar kan samlas och ha roligt.

Namnlös.jpg

Fotboll

Fotboll:

Fotboll är glädje och gemenskap för alla ungdomar i vår förening. Vi tränar 2 gånger I veckan och det är ca 15 – 25 ungdomar varje träning.

Det är bara positivt att se så manga av våra medlemar/ungdomar samlas på ett och samma ställe där dem kan spela fotboll och ha roligt tillsammans.

IMG_9918 copy.jpg

Cricket

Under flyktingkrisen anlände många nyanlända som tidigare spelat cricket eller hade det som intresse. Cricket är en av dom sporterna som växer mest i Sverige. Det är för att många flyktingar har kommit från länder där cricket är populärt. För ungefär 6 år sedan fanns det 14 cricketklubbar i Sverige. Nu finns det mer än 61 stycken.

Föreningen har haft cricket sedan flera år tillbaka. Idag har vi ca 40 aktiva ungdomar som spelar cricket.

A-laget spelar i Elite serien där dem reser långa resor som tex. till Stockholm och andra ställen för att spela sina matcher. Det är stora kostnader för spelarna som betalar det mesta från sin egen ficka.

Hemmaplan för A-laget är Limhamns fältet medan B-laget och U-19 spelar sina hemma matcher på Lindängens IP.

Det är mycket som hade behövts förbättra för ungdomar som spelar Cricket både från föreningens sida och Cricket förbundet. Ledarna kör all material i sina bilar, det finns inga omklädningsrum, dem får ingen ekonomisk hjälp osv.

Frågan är hur länge ledarna för dessa lag orkar innan dem slänger in handuken.

v.jpg

Volleyboll

Må bra Volleyboll

Volleyboll spelar vi två gånger i veckan i Videdals sporthall och det är för alla medlemmar som får en möjlighet att vara aktiva genom sport och idrott.

Galleri

h.jpg